پاورپوینت بررسی تاثیر شرایط محیطی و کالبدی و استانداردهای طراحی پژوهشسرای دانش آموزی نور یکی از اصول معماری در تامین آسایش بصری فضا می باشد که تاثیرات روانی آن در انسانها متفاوت است . تحقیقات ثابت کرده است که نور طبیعی بر روی حواس کودکان تاثیر بسیار مثبتی دارد . از دید کودکان این فضاها دوستانه , با نشاط می باشد . وجود نور طبیعی همراه با نور مناسب باعث می شود که از احساس زندانی بودن و در نهایت عدم امنیت در کودکان جلوگیری شود . به طور خلاصه اثرات نور را می توان در موارد زیر خلاصه کرد : - میل و رغبت به کار و تحصیل افزایش می یابد . - دقت عمل و تمرکز در دانش آموز بیشتر می شود . - سلامتی چشم و قدرت بینایی محفوظ مانده و خستگی اعصاب کمتر می شود . - ایجاد تنوع فضایی و تاکید در فضا می شود . - کار بهتر و راحت تر و دقیق تر انجام می شود . استفاده از نور طبیعی خورشید : استفاده از نور طبیعی خورشید در درجه اول اهمیت قرار دارد . این نور از طریق پنجره ها, نورگیرها و سایر بازشوها تامین می شود . اندازه این بازشوها بستگی به شدت تابش خورشید در محل و سایر عوامل اقلیمی از جمله تهویه هوا دارد . ( باید توجه کرد در فضاهای با سطح پنجره بیش از 1.1 تا 1.8 سطح کف میزان متوسط روشنایی حاصل ازنور طبیعی در ارتباط مساوی با مقدار سطح پنجره نمی باشد . ) لازم به ذکر است که برخی عوامل از جمله : استفاده از مصالح سنتی در ساخت بنا , مسئله ایمنی در مناطق زلزله خیز یا دارای بارهای شدید ؛ ابعاد بازشوهای خارجی را محدود می کند و در چنین شرایطی استفاده از نور مصنوعی نیز افزایش می یابد . با توجه به موارد فوق , مقدار تقریبی سطح پنجره در فضای آموزشی در حدود 1.3 تا 1.5 سطح کف و 1.5 تا 1.8 سطح جانبی می توان در نظر گرفت . درصورتی که پنجره ها از جبهه شمالی نور بگیرند این مقادیر کمی افزایش پیدا می کند . در برخی موارد مجبور هستیم از ورود اشعه مستقیم خورشید به درون فضا جلوگیری نماییم که در زیر به بعضی از آنها اشاره شده است . روشنایی مصنوعی : به طور کلی منابع نور مصنوعی که عمدتا در فضاها بکار می روند از نظر سیستم کار و نوع نور دو دسته اند : منابع نوری با رشته ملتهب و منابع نور فلورسنت که هر یک از آنها از نظر نوع انتشار نور به 5 گروه تقسیم می شوند . این 5 گروه عبارتند از : منابع نور با توزیع نور مستقیم , نیمه مستقیم , مختلط یا یکنواخت , نیمه غیر مستقیم و غیر مستقیم . به طور مثال چراغ هایی که با نور مستقیم در فضاهایی به کار می روند که رنگ فضا روشن و انعکاس سطوح نسبتا زیاد باشد ( به طور متوسط بیش از 60-50 در صد ) روشنایی آنها توانایی پوشانندگی سایه کمی دارد . این نوع چراغ ها را باید در ارتفاعی نصب کرد که در حوزه دید مستقیم چشم قرار نگیرد . می توان زیر این چراغ ها را با ضخامت مشبک پوشاند . پس از انتخاب نوع سیستم روشنایی باید به ابعاد و اندازه های ارائه شده در جدول توجه نمود : غیر مستقیم نیمه غیر مستقیم یکنواخت نیمه مستقیم مستقیم a 2b a 3b a 1.5 a 3b a 0.4h ملتهب نقطه ای 1.5 a a 0.7h ملتب خطی a 1.5h فلورسنت که بیانگرابعاد و فواصلی است که در سیستم های مختلف روشنایی فضا باید در نظر گرفت . از آنجا که در فضاهای آموزشی ترکیبی از نور طبیعی و مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد , پیشنهاد می شود از چراغ های فلورسنت با توزیع نوری بین مستقیم ( با ضخامت مشبک ) تا یکنواخت یا مختلط استفاده شود . در این صورت بهتر است که ردیف چراغ ها عمود بر تخته تدریس و ردیف نمیکت در نظر گرفته شود . در این صورت پیش بینی روشنایی موضعی برای تخته تدریس الزامی است . شرح ماده در صد عبور شیشه شفاف 93-90 شیشه نا صاف 65-50 شیشه مشجر 75-65 شیشه مات 84-59 شیشه شیری 38-10 شیشه ابریشم سفید 35-5 جدول فوق ضریب عبور نور در مواد تحت تابش عمودی را نمایش می دهد . اثرات سر و صدا : سرو صدای زیاد سبب کاهش تمرکز کودکان می شود , اصوات نامطلوب برای محیط های آموزشی عبارتند از : - سرو صدای ناشی از ترافیک هوایی و زمینی . - سر و صدای ناشی از کارگاه های صنعتی و مراکز تجاری . - سر و صدای ناشی از بازی کودکان در فضای باز . به طور کلی می توان گفت که کودکان دو احساس متفاوت راجع به صدا دارند : بعضی از صداها آنها رامی ترساند مانند مواردی که در بالا اشاره شد و برخی دیگر برایشان لذت بخش است در واقع سرو صدا بیشتر مزاحم مربیان و معلمان است تا کودکان . سرو صدای زیاد کاملا عادی است و کودکان سعی می کنند خود را با صدا تطبیق دهند . روش های کنترل نوفه : 1- افزایش فاصله بین فضای آموزشی و منبع نوفه . 2- انتخاب جهت ساختمان به سوی مکان های آرامتر . 3- ایجاد موانع صوتی 4- استفاده از جداره های مناسب : یکی از روش های مناسب برای فراهم ساختن شرایط صوتی مطلوب در فضاهای داخلی استفاده از جداره هایی است که دارای افت صوتی مناسب هستند . در این رابطه هر چه چگالی سطحی جداره ای بیشتر باشد دارای قابلیت جذب صوتی بیشتری بوده و افت صوتی فراتری خواهد داشت . ( با دو برابر شدن چگالی سطحی یک جداره افت صوتی آن از نظر تئوری 6db و در عمل به میزان 5db افزایش می یابد ). رابطه تقریبی میانگین افت صوتی جداره های یکپارچه با چگالی سطحی آن : وزن جداره ( کیلوگرم بر مترمربع) 3 6 12 25 50 100 200 400 800 1000 افت صوتی ( دسی بل ) 20 24 28 32 36 40 44 49 54 55 قابل توجه است وجود درز در جداره ها که اکثرا ناشی از ضعف در اجرا است شدت افت صوتی جداره را کاهش می دهد . استفاده از جداکننده های دو جداره جهت افزایش افت صوتی مفید است . میزان افت صوتی علاوه بر سازنده به ضخامت لایه هوای بین دو جداره بستگی دارد . میزان تقریبی افت صوتی حاصل از لایه هوا در جداکننده های صوتی : ضخامت لایه هوا ( cm ) 3 4 5 6 12-8 15 20 افت صوتی حاصل ( db ) 6 8 9 10 12 10 6 همانطور که می دانیم جداره های مختلف یک بنا عموما ترکیبی از عناصر ساختمان مانند دیوار , پنجره , در و یا ترکیب مصالح مختلف بکار برده شده است . در چنین جداره هایی بدست آوردن افت صوتی میانگین جداره مستلزم محاسباتی است . ( مراجعه شود به نشریه دیماه و آگاهی نامه دانش ساختمان اسفند ماه شماره 53( ترافیک : اعم از ترافیک دریایی , هوایی و زمینی به اشکال مختلف و به درجات مختلف باعث بروز آشفتگی درونی می شود . به همین دلیل باید اقدامات جدی برای رفع این مشکل صورت گیرد . ترافیک هوایی یکی از مهمترین منابع آلودگی صوتی در محیط زیست است . نشست و برخاست شبکه هوایی شهر که نقش شریانهای حیاطی آن را ایفا می نماید و در طرحهای توسعه شهری یکی از خطوط اصلی و تعیین کننده مهم به شمار می رود . اهمیت آن در طراحی شهری به صورتی است که آن را نمی توان نادیده گرفت زیرا تمام فعالیتهای ساکنین یک شهر اعم از تجاری , فرهنگی , خدماتی , ........ بستگی کامل به شبکه ارتباطی هوایی دارند . عملکرد شبکه ترافیک شهری : این شبکه 2 عملکرد اصلی دارد : - ارتباطی . - جمع و پخش کننده و توقف و پارک . تفاوت بین سطوح مورد نیاز به ترتیب درجه اهمیت : - سطوح تردد برای سیستم حمل و نقل دسته جمعی مانند اتوبوسرانی , تراموا و غیره. - سطوح تردد برای ترافیک سریع مانند اتوبان , بزرگراه و کمربندی . - سطوح تردد برای شبکه دسترسی بین مناطق شهری و مبدا و مقصد . ( مسکونی , کار , خرید و تفریح ) . - سطوح مورد نیاز برای ترافیک ساکن ( پارکینگ ها و توقف گاه ها ) . - سطوح مورد نیاز برای تردد دوچرخه . - سطوح تردد برای عابر پیاده . شبکه دسترسی : شبکه ارتباطی شهرها بر اساس شبکه ارتباطی سواره سریع که جنبه غیر محلی دارد و شریان های ظریف شبکه دسترسی که مبدا و مقصد ترافیک در آن می باشد و جنبه محلی دارد تشکیل شده است . عبارت دسترسی به طور کلی جهت شبکه دسترسی خدمات شهری از قبیل , برق , گاز , آب و شبکه دسترسی دفع فاضلاب , بکار برده می شود . سلسله مراتب شبکه ارتباطی که بیشتر جنبه غیرمحلی دارد عبارتند از : - آزاد راه ( اتوبان ) . - بزرگراه ( اتوبان شهری ) . - خیابان اصلی درجه یک ( عبوری ) یا شاهراه . - خیابان اصلی . سلسله مراتب شبکه ارتباطی که بیشتر جنبه محلی دارند عبارتند از : - خیابان جمع و پخش کننده . - خیابان فرعی بن باز و فرعی بن بست ( ارتباط مستقیم با منازل مسکونی ) . - فرعی پیاده ( ماشین رو ) . مناسب : جبهه بسته ساختمان ها به سمت خیابان است و مانند یک سپر صوتی در مقابل سر و صدا عمل می کند . عایق بندی صوتی این جبهه ( موازی خیابان ) ضروری است . نامناسب : جهت گیری ساختمان ها به سمت خیابان و به صورت باز است , لذا سر و صدای ترافیک خیابان تا عمق مجتمع , نفوذ می کند . تاثیر جداره ها بربعد طولی خیابان : اگر جداره خیابانها خمیدگی و یا فضاهای قوسی شکل داشتند در بیننده بعد طولی خیابان را کوتاه تر جلوه می دهد . * با عقب نشینی و پیش آمدگی بناها در امتداد مسیر , خط مستقیم مسیر از بین رفته و طول خیابان به قطعات تقسیم می شود که از نظر بصری , طول خیابان کوتاهتر جلوه می کند . * نماهای برجسته که توسط پیش آمدگی بالکن , پنجره ها , ......... به وجود می آیند . طول خیابان را کوتاه تر جلوه می دهد . * خیابانهای مشجر و دارای نوار سبز , بعد عرضی فضاهایشان از نظر بصری کمتر بوده و به نظر بیننده تنگ تر حس می شود زیرا میدان دید بیننده محدود است . * نماسازی و معماری متنوع ساختمانها , تطابق رنگ و مصالح , نقطه و فضایی ریتمیک و متنوع ایجاد کرده بیننده را به جزئیات جلب می کند . آلودگی صوتی توسط وسائط نقلیه : - وسائط نقلیه موتوری در هنگام شروع می توانند 15 دسی بل بیشتر از وسائل نقلیه ای که با سرعت 50 کیلومتر درساعت حرکت می نمایند ؛ صدا تولید کنند و این امکان وجود خواهد داشت که قانونگذار حداکثر سرعت را طوری وضع نماید که حداکثر سرعت مجاز حداقل سرو صدا ایجاد نماید . - عبور از سربالایی هایی که شیب آنها مساوی یا بزرگتر از 70 درصد باشد در حالی که وسیله نقلیه سرعت قبلی خود را حفظ کرده و در سرعتش تغییر حاصل نشده باشد بعلت فشار بیشتر به موتور , صدای بیشتری تولید می کند . درآزمایش های گوناگون مشخص شده است که به ازای هر 1 درصد شیب , حدود 0.5 دسی بل به سطح صوتی افزوده می شود . در سرازیری ها نیز بعلت ترمز کامیون ها , سرو صدا ایجاد خواهد شد . بنابراین درطراحی خیابان ها , بویژه در حریم های حفاظت شده صوتی باید این موضوع درنظر گرفته شود . کفسازی خیابان , مسطح بودن , نرمی , زبری و نوع مصالح استفاده شده درروکشی خیابانها بهنگام حرکت وسائط نقلیه سروصدا ایجاد می نماید . آرام سازی ترافیکی در محدوده های شهری : زیان های ناشی از ترافیک وسایط نقلیه موتوری مانند ایجاد سرو صدا , دود مخاطرات جانی و سطوح نسبتا زیادی که به اشغال خود در می آورد . یکی از علل غیر اقتصادی بودن آن در شهرها محسوب می شود لذا امروز سعی می شود با طراحی ( به عنوان آرام سازی ترافیک و بهسازی محیط مسکونی ) این آسیب ها به حداقل خود برسد . ایجاد سرو صدا در یک اتومبیل سواری : - حرکت باشتاب حداکثر . - حرکت با شتاب یکسان . - حرکت با موتور خاموش . توجه به شرایط آکوستیکی : فرض کنیم در کلاسی دو معلم در حال آموزش باشند , در وضعیت آخرین ردیف , دانش آموز قادر به شنیدن صدای معلم خود نمی باشد زیرا در این حالت شدت صداهای دو معلم هر دو افت 7db دارد و قابل تشخیص نیست . در این حالت با قرار دادن یک المان کاهش دهنده بر سر راه صدای مزاحم شرایط مطلوب اکوستیک برقرار است . روش دیگر قرار دادن اپانل مرکب از کمد و تخته سیاه و ....... است که با ایجاد سایه آکوستیکی در فاصله 7 متری کاهش شدت 15db را داریم . اختلاف شدید حاصل بین اصوات قابل شنیدن است . تهویه : برای کار کردن با حداقل خستگی و تامین سلامت کودکان , تهویه خوب در فضاهای آموزشی مخصوصا در کلاس درس ضروری است . با رعایت نکات زیر می توان تهویه مناسب ایجاد کرد : - تعیین محل و نوع بازشوها . - جهت گیری مناسب فضاها به جهت وزش باد . - استفاده از درختان و بوته ها . - انتخاب مصالح مناسب در جداره ها . شرایط مناسب هوا در فضاهای داخلی : تاثیر سه عامل حرارت , رطوبت هوا و جریان هوا بر آسایش انسان بدین صورت است که در دمای 30-25 ( درجه سانتیگراد ) میزان رطوبت هوا تاثیری بر انسان نداشته و رطوبت نسبی بین 85-30 درصد عملا غیر قابل احساس است و تنها در دمای بیش از 25 درجه سانتیگراد تاثیر رطوبت هوا بر انسان به مرور افزایش می یابد . به طور کلی با مطالعاتی که برای اقلیت های مختلف انجام شده , نتیجه گرفته شده است که در تابستان درجه حرارت هوای 24 درجه , با رطوبت نسبی 50 درصد برای 98 درصد مردم و در زمستان درجه حرارت 20 درجه با رطوبت نسبی 50 درصد برای 97 درصد مردم شرایط مطلوبی محسوب می شود . در مورد ایران , رطوبت نسبی 60-30 درصد با درجه حرارت 29-21.5 درجه سانتیگراد در تابستان و 25.7-20 درجه سانتیگراد در زمستان مطلوب محسوب می شود . سرعت حرکت هوا عکس العمل انسان تا 0.05 هوا کاملا راکد است و احساس ناراحتی می شود . 0.25 – 0.05 به طور عمومی احساس آسایش می شود ولی حرکت هوا احساس نمی شود 0.5- 0.25 * حرکت هوا احساس می شود ولی ناراحت کننده نیست . 1-0.5 حرکت هوا کاملا احساس می شود ولی می تواند قابل تحمل باشد . 2 -1 حالت وزش وجود دارد و باعث مختل شدن کار می شود . 4-2 شروع احساس ناراحتی . بیش از 4 غیر قابل تحمل . * سرعت حرکت هوای مناسب در سطح میزها جدول فوق تاثیرات سرعت حرکت هوا بر انسان را نمایش می دهد . میزان تقریبی تعداد دفعات تعویض هوا در یک فضا : تعداد دفعات تعویض حجم فضا به ازاء هر دانش آموز 6 کمتر از 5 متر مکعب 5 5.7-5 متر مکعب 4 7-5.8 متر مکعب 3 8.5-7.1 متر مکعب 1.5 بیش از 8.5 متر مکعب شرایط حرارتی : عمده ترین فعالیتی که در یک فضای آموزشی صورت می گیرد کار بصری , توجه و یادگیری است . بنابراین در فضای آموزشی از نظر حرارتی باید شرایطی را فراهم ساخت که این فعالیت ها به بهترین وجه انجام شود . اگر شرایط محیطی مناسب نباشد , کودکان محیط را به طور مستقیم و بدون توجه به برنامه ها یا احتیاجات یک فعالیت از قبل تعیین شده بهینه می کنند . مثلا در یک اتاق سرد , خیلی بیشتر از بزرگسالان ازخود جنب و جوش نشان می دهند و یا در اتاق گرم به رویا فرو می روند . در اتاق تاریک به دنبال نور می گردند و در یک اتاق بسیار ساکت زمزمه می کنند و در یک اتاق بسیار شلوغ با بلند ترین صدا رقابت کرده و سرو صدا می کنند . نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که کودکان با توجه به متابولیزم سریع دریک محیط سردتر نسبت به محیط بزرگسالان , بسیار راحت تر و خوشحال تر هستند ( معمولا 5 درجه سردتر ) . نکته مهم دیگر این است که در مورد کودکان خیلی سریع همه چیز تغییر می کند , کودکان خیلی سریع سرد و گرم می شوند . این موضوع مخصوصا در سالهای اول دبستان بیشتر است . شرایط کالبدی : رنگ : رنگ تاثیر فراوانی در حالات روحی و عاطفی کودکان دارد و آنها را تحت تاثیر قرار می دهد . در مدارس , رنگ فضاها , تجهیزات آموزشی به دلیل شرایط سنی و روحی کودکان از حساسیت بیشتری برخوردار است . تحقیقات نشان داده است که برای کودکان در سن پایین تر رنگ مهمتر از فرم است . در واقع استفاده از رنگ می تواند باعث شادابی و نشاط , آرامش درونی , تحریک و تلاش دانش آموزان شود و یادگیری را افزایش دهد . رنگ ها دارای وزن ادراک هستند . جسمی با رنگ سفید , زرد , سبز یا آبی روشن سبکتر به نظر می رسد تا همان جسم به رنگ نارنجی , آبی سیر , یا بنفش سیر . رنگ سیاه به عنوان تیره ترین رنگ استثناء است و خالی بودن را تداعی می کند . و همین طور هر چه رنگ روشن تر , جسم سبک تر به نظر می آید و به عکس همچون رنگ های قرمز و نارنجی گرم هستند و آبی فیروزه ای رنگ های سرد نامیده می شوند . رنگ های گرم نزدیک تر و رنگ های سرد دورتر احساس می شوند . علاوه براین رنگ می تواند باعث تنوع فضایی گردد . کودکان رنگ های روشن و درختان را دوست دارند و به طور کلی رنگ ها را به صورت مخلوط شده می پسندند استفاده از رنگ آمیزی متفاوت در فضاهای مختلف حس تعلق را در کودکان ایجاد می کند . رنگ ها برای کودکان مفاهیم مختلف را تداعی می کنند که در رنگ آمیزی باید به آنها توجه داشت . آبی : آسمان . سبز : چمن و جنگل . زرد : خورشید . سفید : ابرها فرم : فرمها دارای تاثیرات روانشناسانه ای هستند و می توان از طریق فرم معین , اطلاعات مورد نظر را ارسال نمود . پس فرم باید به گونه ای انتخاب شود که با محتوای موضوع همبستگی داشته باشد . - فرم پویا ( مستطیل ) : حرکت را القا می کند و در عوض فرم ایستا برای مکان های مکث مناسب می باشد . - فرم های ساده و متقارن , تعادل را القا می کنند . - فرم های مقعر , دعوت کننده است . - فرم محدب , حالت پس زننده دارد . - فرم قوس ها , نرم هستند و کودکان عاشق فرم های نرم می باشند . - درک فرم های خوابیده , راحت تر از فرم های ایستا است . بنابراین از فرم های ایستاده درنقاط تاکید می توان استفاده کرد . - فرم های با قاعده , سنگین تر از فرم های پیچیده هستند و فرمهای عمودی سنگین تر از مایل می باشند . - نکته مهم استفاده از فرم های آشنا برای کودکان است که به آنها کمک می کند از یک محیط تازه , یک خانه دوم برای خودشان بسازند . ابعاد و اندازه ها : استفاده از ابعاد و اندازه های مناسب هر فضا , سطح مورد نیاز برای اجرای فعالیت های آموزشی لازم در هر فضا را تعیین می کند . برای رسیدن به فضای مناسب عملکردی سه عامل موثرند : - ابعاد انسانی و شناخت فعالیت های انجام شده درهر فضا . - ابعاد مبلمان و تجهیزات آموزشی هر فضا . - حریم ها و فواصل عملکردی هر مبلمان و حریم های حرکتی و رفتاری . پله ها : در صورتی که فضاها چند طبقه باشند , حداکثر 8 کلاس می تواند از یک راه پله استفاده کنند . راه پله ای که جنب ورودی اصلی ساختمان انتخاب می شود معمولا عریض تر است . حداقل عرض پله 3.1 می باشد و ارتفاع دست انداز در ابتدایی 65 و در راهنمایی 78 و در دبیرستان 84 سانتیمتر می باشد . جنس : جنس از عناصر تعریف کننده فضاست که اهمیت بسزایی در تاثیر ادراک آن توسط کودک دارد . در ادراک فضا حس لامسه پس از بینایی , بهترین ارکان حسی است . در مورد کودکان موضوع از این هم بهتر است , چراکه کودکان از طریق لمس کردن یاد می گیرند و آموزش می بینند . کودکان عاشق بافت های نرم هستند , ( مانند چمن و فرش ) . کودکان بافت چوب را نیز خیلی دوست دارند و با استفاده متنوع آن در ساختمان می توان به کلیه حواس کودکان متوسل شد . نکته دیگری که باید به آن دقت کرد این است که سطوح صاف , صدا را منعکس می کنند . تزیینات : صحبت از تزیین در معماری نام های بسیاری را به ذهن ما می آورد : نقش , زینت , دکوراسیون , تندیس , نقاشی , گچکاری و ........... تمامی اینها دارای دو وجه اشتراک هستند . همگی از جنبه فیزیکی صرف می باشند . در اینجا دو نکته ضروری است : - عناصر تزیینی در معماری در خدمت تاکید بر ایده های اصلی بنا بکار گرفته می شوند . - کودکان نیز می توانند در خلق تزیینات شرکت داشته باشند که این موضوع , باعث تحریک تخیل آنها و تشویقشان به طراحی فضای خودشان می شود . مانند ایجاد نقاشی دیواری که همه کودکان در آن سهیم باشند . استاندارد ها : استاندارد کلاس های درس : عرض کلاسهای درس نباید کمتر از 5.7 متر باشد . برای کلاسهایی که از یک طرف نور طبیعی دریافت می کنند , حداکثر عرض 7 متر است . برای کلاسهایی که از دو طرف نور می گیرند عرض کلاس حداکثر 8.4 متر است . طول کلاس درس نباید کمتر از 6 متر باشد و نباید بیشتر از 9 متر باشد . این ابعاد در رابطه با دروس عملی است . در نظر گرفتن جهت بادهای محلی در رابطه با تهویه کلاس ها نیز برای طراح باید مشخص باشد و حداکثر 5 بار در روز باید تهویه شود . نورمناسب نیز الزامی است . ابعاد و اندازه وسایل مورد نیاز : ارتفاع میزcm 56 , عمق میز 45cm , ارتفاع صندلی 36cm , اندازه صندلی 35cm , سالن های گروهی بزرگ بین cm 70-60 , سالن های گروهی بزرگ بین 70-60 متر مربع برای 40-30 کودک و گروه های کوچکتر حدود 40 متر مربع برای 25-20 کودک لازم است . برای هر کودک 1.5 متر مربع سطح , 4cm فضا لازم است . دست انداز پله ها حدود 60cm است . همچنین استفاده از صداگیر برای دیوارهای ساختمان ضروری است . سالن ها بهتر است در جنوب یا جنوب شرقی باشد که از نور مناسب برخوردار باشد . سطح پنجره ها 1.5 سطح سالن را باید اشغال کند . کفپوش نرم و قابل شستشو باشد که کودک بتواند روی زمین بنشیند. استاندارد سالن اجتماعات و تسهیلات نمایشی : حداکثر ظرفیت سالن اصلی در حد 250 الی 1200 نفر محدود گردیده است . در کلیه سالن ها فاصله اولین ردیف از پرده بیش از 3.6 متر خواهد بود . فاصله مرکز به مرکز صندلی ها 50cm ( ترجیحا 55-60cm ) فاصله پشت به پشت صندلی ها در صورت استفاده از نوع مخصوص سالن های آموزشی , ( دسته دار و تاشو ) حداقل 90cm و ترجیحا حدود 100cm, در صورت استفاده از میزهای ثابت این حداقل به 105cm افزایش می یابد . فواصل ردیف ها در آمفی تئاتر از حداقل 90cm , تا حدود 120cm متغیر است . و.....
|